93.790.85.96 636 768 455

c/La Riera, 14 5e 1ª
08301, Mataró
Centre Sanitari registrat pel Departament de Salut de la  Gencat

Addicció al telèfon

L’addicció al telèfon cada vegada afecta a més persones

L'addicció al telèfon pot arribar a ser una malaltia molt perillosa, donat el seu gran impacte, no només en adults, sinó també en adolescents, i cada vegada més en nens. Segons l'Institut d'Estadística, el 46% de nens entre 11 i 14 anys té telèfon mòbil. Anar pel carrer parlant per telèfon es veu un acte totalment natural i quotidià, per la qual cosa molt poques persones són conscients que realment existeix risc d'addicció, com potser es pot veure més clarament en l'addicció al joc o l'addicció al treball. També coneguda com nomofòbia, l'addicció al telèfon mòbil és, per a molts, la malaltia del segle XXI. Són moltes les persones que senten fins i tot por d'estar sense telèfon, encara que no són totalment conscients d'això. Però sens dubte, el cas que més alerta és quan aquest tipus d'addicció es dóna en els més petits. Per això, abans de comprar-los un Smartphone, hem de preguntar-nos si realment ho necessiten.

Et donem unes quantes raons per no fer-ho:

  • Despesa innecessària en factures de telèfon. És una raó de gran pes posat que, en general, els nens i adolescents, al no fer-se càrrec del pagament de les factures, no són conscients realment de la despesa que fan.
  • Donar-los un motiu per no socialitzar-se. Es tanquen en el Smartphone, sense gaudir de tot el que els envolta. Persones, paisatges, moments, etc. Fins i tot quan estan envoltats d'amics, no deixen a un costat el telèfon.
  • - Descuit dels estudis. El nen o adolescent dedica massa temps al telèfon, i descura el temps d'estudi, lectura, fins i tot llevant hores de somni.
  • Ús del mòbil com a entreteniment constant. El mer ús del telèfon per cridar només per necessitat ha quedat desfasat. Pel que els nostres fills faran sempre un ús abusiu del dispositiu.

Consells pràctics:

  • El més convenient és retardar al màxim l'edat en què se'ls compra al nen un telèfon.
  • Quan se'ls compra, no té perquè ser un telèfon d'última generació.
  • Si el nostre objectiu és tenir al nostre fill localitzat i saber on està, és convenient comprar-li un mòbil que disposi de les menys funcionalitats possibles.
  • - Educar amb criteri ha de ser la primera premissa. No cedir davant el xantatge emocional adolescent.

Què hi ha dels adults?

En el cas dels adults, succeeix alguna cosa semblat. Quantes vegades ha succeït que ens hem oblidat el telèfon a casa o ens hem quedat sense bateria, i ens hem sentit desprotegits, o com si ens faltés alguna cosa que ens entretingués. Només fa falta posar una mica d'atenció al nostre al voltant, observar el comportament de la gent. Quan la pel·lícula acaba al cinema, tots busquen el seu telèfon, ho encenen i miren les notificacions. Quan estem en un avió, l'últim que es fa és apagar el mòbil, i el primer gens mes aterrar és encendre-ho. Però, no actues tu igual? Segons les dades de l'última enquesta de One Poll, el 66% de la població britànica pateix nomofòbia. Est és sens dubte un percentatge molt elevat. La dependència al dispositiu mòbil ha arribat a tal punt que el 41% dels usuaris al país gal té dos telèfons o més, per poder així mantenir-se sempre connectat. Una altra dada interessant: la mitjana de consultes diaris al mòbil és de 34 vegades. Encara que dins d'aquest nombre cal tenir en compte que alguns només ho consulten de forma esporàdica.

Com evitar l'addicció al telèfon?

  • Realitzar les trucades que hàgim de fer o manar missatges en el seu moment. No en menjars, conversant o en el treball.
  • Deixar les converses de Whatsapp per més tard. Ningú es va a morir esperant al fet que li contestem. Podem fins i tot activar un missatge automàtic de “ara no puc”.
  • No necessites tenir el telèfon tot el dia a la mà o damunt de la taula. Oblida't d'ell sempre que puguis.
  • No usis so per a tot. Tenir el mòbil en silenci et permetrà usar-ho quan realment ho necessitis, no quan el telèfon soni.
  • Fixar-nos un horari per a l'ús del telèfon mòbil, i modular el temps que dediquem a cada trucada.
  • No omplir el mòbil d'aplicacions innecessàries.
  • La clau de tot: l'autocontrol.