93.790.85.96 636 768 455

c/La Riera, 14 5e 1ª
08301, Mataró
Centre Sanitari registrat pel Departament de Salut de la  Gencat

Adicció al treball

L'addicció al treball ens pot fer passar episodis d'ansietat i estrès en la nostra vida diària.

L'estrès que en l'actualitat molts vivim en estar submergits en la rutina i el treball acaba convertint-se para molts en addicció. És una de les més acceptades i justificades socialment, encara que el subjecte en qüestió tendeix sempre a negar el seu problema. Altres addiccions també molt comunes, però no tan acceptades són l'addicció al joc o l'addicció a internet.

Quin és el perfil de l'addicte al treball?

En general, els Workaholic són persones perfeccionistes, *irritables i insatisfetes quan estan fora del treball. En la seva majoria són homes professionals entre 35 i 50 anys. Aquesta addicció no es refereix únicament al que es considera treball remunerat, sinó també a l'addicció a altres activitats tals com practicar esport, la música o l'art. En ocasions, aquest tipus d'addicció pot venir dau per problemes externs, com bé poden ser familiars o de parella. En aquest cas, el subjecte troba en el seu treball un refugi, convertint-ho en l'eix sobre el qual gira la seva vida. Tot la resta, ja sigui vida social, oci, o família, queda en un segon pla. A més, aquestes persones no només es limiten al seu horari de treball, sinó que no poden desconnectar, i es porten gran quantitat de tasques a casa per seguir treballant a la nit o els caps de setmana.

Conseqüències de l'addicció al treball:

 
  • Relacions familiars deteriorades.
  • Tendència a l'aïllament.
  • Mal humor i irritabilitat.
  • Desinterès per les relacions interpersonals no productives.
  • Problemes de salut.
  • Consum abusiu de substàncies com l'alcohol i el tabac.
  • Poc temps lliure.
  • Alteracions del somni.
 

Què fer per desconnectar del treball?

El treball és un pilar fonamental en la vida de moltes persones. No obstant això, també cal saber gaudir del temps lliure. En definitiva, saber desconnectar. Per a això, és important realitzar activitats amb amics i familiars, practicar esport, o viatjar.

En el temps lliure el millor és no pensar en quines tasques vas deixar per fer, o quins són les que tens pendents en la teva propera jornada laboral. Això no és un cas de gravetat, sempre que no afecti a la teva vida personal i a les relacions personals amb els quals t'envolten.
Això resultar perillós si ens carreguem d'estrès per no poder lliurar un projecte a temps, o per les conseqüències de fallar en les teves tasques. Tot això pot causar efectes secundaris com a insomni, trastorns de l'estat d'ànim, dermatitis, etc.
Per evitar aquestes conseqüències, et portem uns quants trucs que t'ajudaran a controlar l'ansietat i l'estrès pel treball:  

  • Dosa les tasques en el teu horari de treball:
  Per a això, has d'intentar repartir bé el treball dins de l'horari estipulat. Evita hores mortes o de poca activitat, intentant avançar tot el que puguis de futurs projectes.  
  • Parla amb companys de treball sempre que et sentis frustrat:
  A*yuda a descarregar-te, i fins i tot pots trobar consells i ajuda d'aquells que t'envolten en el teu àmbit laboral. De la mateixa manera, escoltar els problemes de persones d'un altre sector i empreses poden fer-te pensar que no ets tu només el que asseguis pressió i estrès en el treball.  
  • Busca un hobby, desenvolupa altres aficions:
  Realitzar activitats que t'agradin farà que desconnectis. Ajudarà al fet que et sentis millor amb tu mateix, i et permet obrir el teu cercle social, coneixent a gent amb els teus mateixos gustos i aficions.  
  • Ser positiu, deixar els problemes a un costat.
  En el treball, el general és que estiguem resolent problemes tot el temps. De vegades, dins del nostre desenvolupament professional, les coses surten malament, i altres vegades surten bé. És per això que no hem de ser massa exigents amb nosaltres mateixos. Equivocar-se és d'humà. Per això, intenta aprendre dels errors, veure el costat positiu a les coses, i intentar que no tornin a succeir.  
  • Viu el dia a dia
  Pensa que la vida és curta, i que el que no gaudis avui, segurament, no ho podràs gaudir matí. De vegades ens fa falta un estímul per valorar les coses que tenim, i aprendre a gaudir realment del que ens envolta. És per això que no perdis el temps. Viu el dia a dia com si anessis a morir matí.

 

Tractament per a l'addicció al treball:

El primer pas és reconèixer el problema que patim. Ser conscient d'aquest ens ajudarà a demanar ajuda a professionals. La teràpia més eficaç és la Cognitiu-Conductual, amb tractament farmacològic en els casos més extrems que ho requereixin.

Ets addicte al treball?

Contesta aquestes preguntes simplement amb uno amb un NO.  
  1. Te'n portes la feina a casa?
  2. Li dónes major prioritat al treball que a les teves amics/família durant les teves vacances?
  3. Parles del treball en converses amb les teves amics/família?
  4. Si el teu horari de treball ha acabat, però et queden tasques pendents et quedes més temps per poder acabar-les?
  5. Quan arribes a casa després d'una llarga jornada de treball, ets capaç de desconnectar i dedicar temps a altres activitats?
  6. Si ja tens programades les teves vacances, però apareixen problemes d'última hora, les cancel·les per poder resoldre'ls?
  7. Asseguis que les teves amics/família pensen que dediques massa temps al treball?

 Si la teva resposta per a la majoria d'aquestes preguntes és afirmativa, comenta-ho amb un professional que t'aconselli i ajudi a resoldre els teus problemes tant en la teva vida professional com a personal.